woensdag 16 januari 2013

Rosy......uit Den Haag




Mode uit de 50-er jaren.....een prachtige tentoonstelling 
in het Haags Gemeentemuseum...

Fabulous Fifties Fabulous Fashion


Samen met Marieke en Diana van het lingerie forum daar heen geweest..
Het was erg leuk om elkaar eens in het echt te ontmoeten...
Voor Marieke was dit een thuiswedstrijd, 
en haar lieve man was zo aardig om heen en weer te rijden met die vrouwen...

We keken onze ogen uit...prachtige collectie...
en wat een vakmanschap...
.prachtige technieken in die kleding toegepast...

Marieke kon het een en ander toelichten...
zo wist ik b.v niet dat 'schortjes' ooit mode geweest zijn...
en pyama's....tenminste...het zag er uit als pyama's..
en we werden alle 3 erg geïnspireerd door die mode.....


Ik laat hier op dit lingerie blog even de badpakken en bikini´s voorbij komen....
Strech materiaal was er toen nog niet....
dus moest er wat anders verzonnen worden om ´er in te komen´ 
Vaak was dit smockwerk, zoals bij de gele bikini hierboven.


Zo´n badpak als aan de linkerkant, had ik een toen ik 6 was...in het rood..
Smockwerk op de rug...

Het rechtse vind ik ook erg leuk, met een ballonbroekje...
Het middelste badpak was voor die tijd erg gewaagd...vertelde Marieke.
mede door die druppelvormige opening ...


En zien jullie hoe leuk!!!!
Het begin van de confectie volgens mij...
1 model bikini in  verschillende kleurtjes ...



Het was een geweldig leuke dag...
Marieke had nog een verassing voor Diana en mij...
voor ieder een mooi retro stofje...
en we ...hebben afgesproken 
dat ieder van ons het broekje van de witte bikini van hierboven zou maken.

vrij ontwerp...dus het hoeft niet hetzelfde te zijn...


Hier is dus mijn bijdrage..... `Rosy uit Den Haag`...

Ik heb volgend de Rundschau methode een shortje getekend.
Het stofje is een Seersucker, dus rekt iets.
Het achterpand is net als bij de ´originelen´ schuin geknipt.
Een ritsje hoefde er niet in, ik kan er gewoon zo in.



Het lijkt een taille broekje.maar dit is het niet.
Komt door de etalagepop..
als ik het aan heb zit het op navelhoogte.
In het achterpandje heb ik een brede elastiek gedaan,
niet omdat het afzakt,dat kan niet..
 maar ik vond het net wat ´veiliger- fijner´ zitten..


Van voor is het dus een rokje
en van achter een korte broek...


Zo'n broekje kan dus als:
'onder' broekje
 bikini broekje...
als kort vakantie  broekje ....
als baby-doll broekje
als tennis broek/rokje...
als...






7 opmerkingen:

  1. Wat ontzettend leuk om te zien! Mijn moeder verzuchtte wel eens , die puntbh"s van vroeger ;-)
    Zelf ben ik dol op die badpakken. Met mijn figuur is het veel mooier om zo"n dergelijk badpak te dragen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, Marian, we hadden eef fantastische dag met zijn drietjes.. Ik zelf moet ook aan de gang met dat broekje Het gemeente museum heeft notabene een op europees niveau zeer belangrijke kostuumcollectie Het zou geweldig zijn als ze er vaker iets mee deden.
    Ik vind je broekje een plaatje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie foto's uit de collectie van het museum. En dan nog dat broekje. Het is een plaatje. Draagt hij ook lekker?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. bedankt voor de foto's van de tentoonstelling! Ik vind je broekje een zeer geslaagde repro....maak je er ook nog een soort topje bij?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. leuke foto's en ook het verhaal, vind je broekje erg mooi geworden. Ga je het patroon nu ook vaker gebruiken?

    Corina

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het was super leuk, we hebben veel modellen van dichtbij mogen bekijken. Ik moet ook aan de bak met mijn broekje, er zit al iets in mijn hoofd, nu nog tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk om te lezen dat jullie er zo op uit getrokken zijn en wat een verrassing dat stofje van Marieke. Leuk die opdracht ook zo en natuurlijk weer een prachtig werkstuk van je hand...
    Zat me net weer te vergapen aan al je mooie setjes boven aan je blog, wat een originaliteit en creativiteit!!

    BeantwoordenVerwijderen