zaterdag 1 december 2012

Yule....


Het driemaandelijkse thema van het ZLM Forum is deze keer 
"De donkere dagen voor Kerst"

Wat zijn de "Donkere dagen voor Kerst" ?
Het begin van de winter,
meestal valt dat op 21 december, is de kortste dag denken wij...

Maar hier in Nederland en België, is dit niet zo...
De vroegste zonsondergang vind hier ongeveer 9 dagen  eerder plaats en de laatste zonsopgang is juist 9 dagen na de kortste dag, daarom spreekt men van "De donkere dagen voor Kerst"




Bij dit thema heb ik lang na moeten denken..
'donkere dagen voor Kerst', ik had er helemaal niets mee.

Tegendraads als ik ben :) wilde ik geen 'donker' setje maken,
ik ben dan ook gèèn fan van 'donkere dagen'...

Maar, toen kwam ik dit inspiratie plaatje tegen, en was wèg van de sfeer en de naam.
Licht en een mooie naam: Yule...


Wie is Yule?
Yule is de langste nacht...die valt tussen 20 en 22 december, dan bereikt de 
zon op het Noordelijk halfrond zijn laagste stand.

In de steentijd was dit gegeven ook al heel belangrijk bij het bouwen van tempels.
Die waren zodanig ontworpen dat het zonlicht met midwinter in het binnenste van de tempel kon vallen.

Bijvoorbeeld bij Newgrange in Ierland, daar valt elk jaar tussen 17 en 23 december 
met zonsopgang voor 17 minuten het zonlicht in de doorgang...
In deze nacht schenkt de Godin het leven aan het licht...en de zon keert weer terug..

Dus een licht setje kan heeeeeel goed in 'de donkere dagen voor Kerst" ☺


Men denkt dat de naam Yule afstamt van het Deense woord Hjul, wat 'wiel' betekend.
Het 'wiel' van het jaar draait, en de volgende fase begint.

De terugkeer van het licht was erg belangrijk voor onze voorouders, dat betekende warmte en een nieuwe groeiperiode, daarom was deze tijd bij uitstek geschikt om feest te vieren...

Voor onze voorouders was dit feest het midden van de winter, 
terwijl wij de dag van Yule ( 21 december)  juist zien als het begin van de winter...
Het Yule feest ( ook wel Joel genoemd)  duurde wel 12 dagen...

Voor Yule heb ik dus '' lichte"materialen gebruikt,
licht in de betekenis van kleur.....dus alles  wit 
 en licht in de betekenis van gewicht....een witte nopjes mesh



Voor de bh heb ik voor de stevigheid een zilveren lycra onder de mesh gebruikt,
dat geeft een mooi glinsterend ( winter)effect door de mesh heen.

Het vlechtje van Yule op het inspiratie plaatje,
 heb ik verwerkt als extra bandjes vanaf m.v gekruist over de rug naar achter.

Bij het patroon, heb ik het m.v iets veranderd, 
zodat er daar een open driehoekje ontstond,
die driehoek vormen kom je overal tegen  bij de slip,
 en ook bij de achterkant van de bh...
Met een beetje fantasie ...zijn dat de driehoek vormen uit Yule haar oorbel ☺












9 opmerkingen:

  1. Wow, ik ben helemaal sprakeloos. Schitterend ontwerp.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtig ontwerp heb je gemaakt! Heel erg mooit uitgewerkt!

    Mooie details heb je in het ontwerp verwerkt.

    Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
  3. PRACHTIG! Wat een mooi ontwerp,details en verhaal.

    San

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is weer een waar kunstwerk geworden, vind het verhaal ook erg leuk. Mooie combi van materialen en inderdaad zie je het voorbeeld plaatje erin terug. Hier zul je veel plezier van hebben.

    Corina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Congratulations for your work, I am really enjoying your site.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi verhaal van Yule! Ik vind dat je het mooi hebt uitgewerkt in je set. En wit is zeker winters...door de glimmertjes lijkt het net of je sneeuw ziet glinsteren in het schijnsel van de maan...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Voortreffelijkkkk De gedachte achter dit mooie setje...Ook meteen weer wat bijgeleerd want ik wist er niks van..van Yule.
    Het wit in de winter spreekt me ook erg aan.Juist in de winter...

    Hele mooie presentatie.

    lieve groet,
    Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig ontwerp, mooie materialen en belijning? Wauw....zoooo mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben net pas weer begonnen met reageren op de blogs die ik volg, maar hier wil ik toch even nog een reactie op doen hoor: want wat is dit een mooi setje!!! Echt, heel erg gaaf.

    BeantwoordenVerwijderen